Původ cibuláku

Oblíbený porcelán s cibulovým vzorem je tu s námi více jak 130 let a jeho jemný dekor se za celou dobu nezměnil. Cibulák je tradiční český porcelán a mnozí ani netuší, že jeho symboly jsou zakořeněny hluboko v Asijské kultuře. I přesto, že nese název "cibulák", tak motiv cibule by jste na něm hledali marně. Jedním z hlavních motivů je granátové jablko, které symbolizuje hojnost a plodnost ale mylně bylo v Evropě vnímano jako cibule.

Na porcelánu najdete hned několik motivů. Bambus symbolizuje houževnatost a odolnost, květ svlačce odkazuje na milostné souznění a soudržnost a lotosový květ je symbolem čistoty. Pivoňka skrývá krásu, štěstí, bohatství a vznešenost a broskev je podle čísnké legendy známkou nesmrtelnosti či dlouhověkosti. Modrá barva pak poukazuje k ušlechtilosti.

Porcelánká v Dubí, která tradiční vzor vyrabí za svou existenci 17x změnila název a vystřídala 16 majitelů. Dále za svou existenci prošla nejednou krizí, ale i přesto dnes v jejím portfoliu najdete více než 600 tvarů. Můžete tak doplnit nebo obnovit rozbité či ztracené kousky po prarodičích.

Pravý vs falešný cibulák

Jako pravý a originální je dnes znám právě cibulák vyráběný v Dubí a za jeho výrobou stojí Český porcelán a.s. Porcelán s cibulovým vzorem ale vyrábí i přední česká porcelánka Thun, a je často označován jako "falešný" a je o poznání levnější.

Když se řekne falešný cibulák, někdo by si mohl mylně představit kopii z Číny. U nás, pod pojmem "falešný" cibulák, je známý právě ten z porcelánky Thun. Tvar porcelánu vychází z kolekce Saphyr a Natalie, kterou můžete najít v různých provedeních a jedním z nich je právě i cibulový vzor. Saphyr zpravidla rozeznáte na první pohled, protože díky použité technologii je dekor ostřejší a na spodní straně najdete značku Thun.

Oproti tomu originální cibulák z Dubí (vyrábí Český porcelán) nebo kolekce Natalie z porcelánky Thun, je nanášena pod glazuru a motiv je lehce rozpitý. Díky tomu je dekor i odolnější. Dalším rozdílem je, že originální cibulák z Dubí je částečně dokreslován ručně, ale na první pohled mnohdy nemusíte ani poznat rozdíl mezi Natalii a originálním cibulákem.

Jak zaručeně ale poznáte rozdíl? Na spodní straně každého výrobku máte značku Thun nebo Zwiebelmuster v překladu cibulový vzor. Každopádně se vždy jedná o porcelán prvotřídní kvality, který je vyroben v České republice.

U originálního cibuláku z Dubí si musíte dávat především pozor na to, jakou kupujete jakost. Často můžete narazit na druhou jakost, která je prodávaná jako první nebo naopak můžete narazit na více jak 40% slevy, ale informace o druhé jakosti buď úplně chybí nebo je schována někde v textu.

Pokud by jsme se ale podívali opravdu do historie, tak úplně první originální cibulák má ze spod zkřížené meče. Ty značí původní, ručně malovaný Míšeňský porcelán. Jeho cena se pak pohybuje v tisících korunách za kus.

U nás na e-shopu aktuálně najdete pouze 1.jakost originálního cibuláku z Dubí. V brněnském showroomu ale můžete vybírat z široké nabídky originálního cibuláku 1. jakosti i 2. jakosti a taky u nás najdete kolekce Saphyr a Natalie od porcelánky Thun.

Výroba cibuláku

Motiv cibuláku se dodnes tiskne metodou ocelotisku, který se běžně používá při výrobě cenin a jeho použití v případě porcelánu je ojedinělé. Díky tomu je výrobek velmi odolný a vhodný pro každodenní použití. Porcelán je možné používat i v myčce nádobí nebo v mikrovlnné troubě.

Na počátku celého procesu výroby jsou kádě s živcem, křemičitým pískovcem a kaolínem, jenž porcelánu dodává bělost. Mísí se ve velkých sudech, které se musejí otočit nejméně sedmdesátkrát, aby vznikla kýžená hmota. Směs pak putuje do sádrových forem, které musejí být o třináct procent objemnější, nežli má být nální výrobek, protože přesně tolik se ztratí výpalem. Sádrová forma se může použít nejvíce sedmdesátkrát, pak je třeba ji nahradit.

Po vyklopení z formy se hrnkům a ostatním tvarům zabrousí hrany a na řadu přichází připevnění oušek a pověstných růžiček. Zhotovují se ručně, mívají sedm až devět plátků a jejich výroba trvá necelou minutu. 

Dekor se vkládá pod glazuru, nikoli na ni. Modrá barva je výsledkem působení kobaltu.

Každý zdejší kousek porcelánu je zespodu označen korunkou. Dlouhá léta kvůli rozevřenosti špic působila spíš jako šaškovská, což se v 90. letech minulého století změnilo. Nyní je korunka užší, skutečně královská.

Samotný porcelán se vypaluje natřikrát a není bez zajímavosti, že až do posledního výpalu není slavný modrý dekor vůbec modrý, ale hraje různými odstíny – od šedé po fialovou.

A je tu první výpal. Trvá dvanáct hodin a porcelán je vystavěn teplotě 800 stupňů. Získá narůžovělou barvu, která v průběhu dalšího zpracování zbělá. Čekají na něj malířky se štětcem v ruce, které ho opatří základním dekorem a linkami. „Ty jsou pevně dané. Například čajový šálek má tři linky vnější, vrchní a dvě spodní, a pak jednu vnitřní. Stroj dokáže díky tlaku 290 atmosfér vyrobit i sedm tisíc hrnků za jediný den. Jejich výzdoba samozřejmě trvá o něco déle, zkušená malířka zvládne namalovat asi tři sta hrnků za směnu.

Vzácné dědictví

Již v této fázi se provádí první kontrola, a to nejen zrakem. Zkušená kontrolorka totiž hravě pozná, že nakřáplá miska zní při ťuknutí jinak než nepoškozená.

Další fází je již zmíněný ocelotisk. „Je to naše vzácné dědictví, které si zamykáme do trezoru,“ ukazuje na ocelovou desku s vyrytými motivy cibuláku Petra Klázrová. Deska se zahřeje na 80 až 90 stupňů, zatře se kobaltovou pastou a vzor je přenesen na papír. Odtud již putuje přímo na porcelán. „Je třeba nejvyšší opatrnosti. Jeden dotek navíc, a při posledním výpalu se objeví jako modrá skvrna. Opravit to pak již nelze.“

Základní dekor je již nanesen a hurá na plesování. Název tohoto procesu je odvozen od šablony, s jejíž pomocí se vybarvují granátová jablíčka a broskve. Šablona připomíná masku na maškarní ples s otvorem pro oči. A znovu do pece. Druhý výpal skryje provedenou malbu bílou glazurou. V této fázi vypadá cibulák jako obyčejný bílý porcelán. Teprve třetí dvanáctihodinový výpal, kdy je cibulák vystaven 1400 stupňům, odkryje modrou výmalbu. Z třídíren a výstupní kontroly putuje přímo k zákazníkům. Už 150 let.

zdroj: novinky.cz

Motivy

Cibulový vzor můžete najít ve více jak 800 variantách, hrníčků, talířků, konviček a dalších doplňků. I přesto by jste na něm vzor cibule hledali marně. Název cibulák vznikl omylem, kdy byl motiv granátového jablka zaměněn za cibuli.

Význam dekoru má kořeny v Číně a jednotlivé symboly mají svůj význam. Květ astry symbolizuje čas, pivoňky bohatství a vznešenost, granátové jablko plodnost, broskve nesmrtelnost a bambus soudržnost.

Ústředním motivem se stal květ astry na stonku s poupětem a pivoňky vinoucí se kolem bambusové tyče. U okrajů nádob se používá kompozice z broskví a granátových jablek.

Broskev, kdy podle čínského přísloví trvalo 3000 let než vykvetla, a proto značí nesmrtelnost a dlouhověkost. 

Symbol granátového jablka  už více jak 3000 let symbolizuje plodnost, úrodnost, blahobyt, věrnost a krásu. 

Bambus, který se ve větru neohne a symbilizuje tak odolnost a houževnatost. 

Astra byla symbolem lásky už ve starověkém řecku, kdy se pokládala za obět bohům. Astra symbolizuje moudrost, víru a odvahu

Pivoňka je v čínské a japonské kultůře královnou květin, esencí nádhery a ozdobou říše, proto je pivoňka symbolem bohatství a vznešenosti.